آدرس شعب: تخت طاووس، مبنای دانش، دارآباد 021-2610-7569 aj_lab_group
6 نشانه غیرمعمول کم آبی در بدن که باید در مورد آنها بدانید!

6 نشانه غیرمعمول کم آبی در بدن که باید در مورد آنها بدانید!

دوشنبه، 12 مهر ماه 1400

هر موجود زنده برای زنده ماندن به آب نیاز دارد. MedlinePlus می گوید که عرق کردن ، ادرار کردن ، استفراغ یا داشتن اسهال می تواند باعث از دست دادن مایعات شود ، نیاز مایعات شما را بیشتر می کند ، بقای شما را تهدید می کند و در یک فرایند فیزیولوژیکی پیچیده که در مقاله ای در May 2018 در Current Biology توضیح داده شده است. اگر تشنه هستید ، این واضح ترین علامت کم آبی است ، بدین معنا که بدن شما مایعات کافی برای عملکرد صحیح ندارد.

کم آبی بدن به این معنی نیست که بدن شما آب خود را از دست می دهد بلکه به این معنی است که شما الکترولیت هایی مانند نمک و پتاسیم را از دست می دهید که به بدن شما کمک می کند تا نفس بکشد ، حرکت کند ، صحبت کند و تمام کارهای دیگر مورد نیاز خود را انجام دهد. 

همانطور که MedlinePlus اشاره می کند ، برخی از شرایط بهداشتی ، از جمله دیابت ، می تواند شما را در معرض خطر کم آبی قرار دهد. اگر به دلیل گرما یا فعالیت بیش از حد عرق کرده اید ، به دلیل آنفولانزا یا بیماری حاد دیگری اسهال خود را بالا برده اید یا مدام ادرار می کنید ، مراقب میزان مصرف مایعات خود باشید.

به گفته NHS Inform ، افرادی که به ویژه در معرض از دست دادن مایعات قرار دارند ، شامل افرادی هستند که به دلیل ناتوانی یا بیماری قادر به رفع تشنگی خود نیستند ، کسانی که ورزشکار هستند و افرادی که خیلی ساده یا خیلی بزرگ هستند و نمی توانند به تنهایی مایعات را جایگزین کنند. بر اساس یک مطالعه کوچک که در سپتامبر 2020 در مجله فیزیولوژی منتشر شد ، مردان میانسال یا مسن نیز ممکن است در معرض خطر عوارض ناشی از کم آبی بدن باشند. (این مطالعه شامل زنان نمی شد.) محققان دریافتند که با گذشت زمان ، بدن در تشخیص نشانگرهای کم آبی بدن (مانند میزان بالای نمک در خون) بدتر می شود و بدون این علائم ، افراد مسن ممکن است متوجه کم آبی بدن خود نشوند. یا اقداماتی برای آب رسانی مجدد انجام دهید. کم آبی بدن بدون درمان می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود و آن را تحت فشار قرار دهد.

کاهش شدید آب بدن که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان از دست دادن بیش از 10 درصد از وزن بدن شما در مایعات تعریف شده است - می تواند منجر به آسیب یا عوارض مهلکی شود و این امر نیاز به ویزیت اورژانس دارد. تشنج ، آریتمی قلبی یا شوک هیپوولمیک می تواند رخ دهد زیرا حجم خون شما بسیار کم است.

در بیشتر مواقع ، شما به راحتی می توانید ذخایر مایعات خود را دوباره پر کرده و از کم آبی بدن جلوگیری کنید. آلپ آرکون ، رئیس خدمات فوریتهای پزشکی در مراکز درمانی Kaiser Permanente Fontana و انتاریو در کالیفرنیای جنوبی می گوید: حقیقت این است که شما می توانید 3 تا 4 درصد از وزن بدن خود را از طریق دهیدراتاسیون بدون احساس علائم واقعی کاهش دهید. با این حال ، هنگامی که 5 تا 6 درصد از دست داده اید ، علائم کم آبی خفیف را احساس می کنید ، تشنگی ، خستگی ، سرگیجه یا یبوست نشانه های مطمئنی است که زمان دستیابی به آب یا نوشیدنی ورزشی با قند کم و الکترولیت بالا فرا رسیده است.

از نشانه های کم آبی در بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. بوی بد دهان یک هشدار احتمالی از دست دادن آب بدن است

بزاق دارای خواص ضد باکتریایی است ، اما کم آبی بدن می تواند از تولید بزاق کافی در بدن جلوگیری کند. جان هیگینز ، استاد پزشکی در دانشگاه تگزاس در هوستون می گوید: "اگر بزاق کافی تولید نمی کنید ، می توانید باکتری ها را در دهان افزایش دهید و یکی از عوارض جانبی آن بوی بد دهان است." رئیس قلب در بیمارستان عمومی Lyndon B. Johnson در هوستون.

این همان دلیلی است که شما ممکن است با "نفس صبحگاهی" از خواب بیدار شوید: کلینیک مایو خاطرنشان می کند که تولید بزاق در طول خواب کاهش می یابد و منجر به ایجاد طعم ناخوشایند در دهان با رشد باکتری ها می شود. بنابراین دفعه بعد که دهان شما خشک به نظر می رسد و بوی شما کمتر از بوی تازه می آید ، ممکن است زمان آب رسانی مجدد فرا رسیده باشد.

2. پوست خشک یا برافروخته می تواند نشانه کم آبی بدن باشد

دکتر هیگینز می گوید: "بسیاری از مردم فکر می کنند افرادی که دچار کم آبی می شوند واقعاً عرق می کنند ، اما در حقیقت ، با گذراندن مراحل مختلف کم آبی ، پوست بسیار خشکی خواهید داشت." یکی دیگر از علائم اصلی کم آبی مربوط به پوست ، پوستی است که پس از سفت شدن "چروکیده" باقی می ماند و مدتی طول می کشد تا به حالت نرمال و مسطح خود بازگردد.

3. گرفتگی عضلات یکی از علائم کم آبی بدن است و به احتمال زیاد در اثر گرما

هنگامی که بدن شما مایعات کافی را از دست می دهد ، نمی تواند خود را به میزان کافی خنک کند و منجر به بیماری های گرمایی می شود. یکی از نشانه هایی که باید به آن توجه کنید گرفتگی عضلات است که می تواند هنگام ورزش به ویژه در هوای گرم رخ دهد.

وی ادامه داد: هرچه گرمتر شوید ، احتمال گرفتگی عضلات بیشتر می شود و این از اثر حرارت خالص بر روی ماهیچه ها است. همانطور که ماهیچه ها سخت تر و سخت تر کار می کنند ، می توانند از خود گرما جلوگیری کنند. هیگینز می گوید: تغییرات در الکترولیت ها مانند سدیم و پتاسیم نیز می تواند منجر به گرفتگی عضلات شود.

به خاطر داشته باشید که وقتی نوبت به آب رسانی مجدد بعد از ورزش می رسد ، ممکن است همه نوشیدنی ها به یک اندازه تولید نشوند. مطالعه ای که در مارس 2019 در BMJ Open Sport and Exercise Medicine منتشر شد ، نشان داد که هنگامی که شرکت کنندگان بعد از ورزش با نوشیدنی حاوی الکترولیت ها آب بدن خود را تامین می کردند ، کمتر دچار گرفتگی عضلات می شدند. از سوی دیگر ، افرادی که آب معمولی می نوشیدند ، بیشتر دچار گرفتگی عضلات می شدند. این مطالعه کوچک بود ، بنابراین یافته های آن ممکن است در مورد شما صدق نکند ، اما دفعه بعد که احساس می کنید گرفتگی عضلات بعد از ورزش ظاهر می شود ، انتخاب یک نوشیدنی ورزشی پر از الکترولیت ممکن است به شما کمک کند.

4. تب و لرز علائم بیماری گرما هستند که باعث کم آبی بدن می شوند

سایر علائم بیماری گرما شامل تب و لرز است. در حالی که پوست شما در لمس خنک است ، ممکن است به شدت عرق کنید. تب می تواند کم آبی بدن را بدتر کند. هرچه تب بالاتر باشد ، ممکن است بدن شما دچار کم آبی شود. مگر اینکه دمای بدن شما کاهش یابد ، پوست شما حالت خنکی خود را از دست می دهد و سپس در اثر لمس داغ ، سرخ و خشک می شود. در این مرحله ، مهم است که خود را فوراً خنک کنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید ، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند. استفاده از یخ و پارچه های خنک و مرطوب و حرکت به منطقه ای خنک راهبردهای کوتاه مدت هستند تا زمانی که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

5. هوس های غذایی ، مخصوصاً برای شیرینی ، ممکن است به این معنی باشد که شما تشنه هستید

هیگینز می گوید: "هنگامی که بدن شما دچار کم آبی شده است ، ممکن است برای اندام هایی مانند کبد که از آب استفاده می کند ، آزادسازی گلیکوژن (گلوکز ذخیره شده) و سایر اجزای ذخیره انرژی شما دشوار باشد ، بنابراین در واقع می توانید هوس غذا کنید."او می گوید در حالی که می توانید هرکدام را از شکلات گرفته تا یک میان وعده شور میل کنید، میل به شیرینی بیشتر رایج است زیرا بدن شما ممکن است با تجزیه گلیکوژن برای انتشار گلوکز در جریان خون برای استفاده به عنوان سوخت دچار مشکل شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.